Startsida Tack-sida

av Anders Gatu

söndag 20 maj 2012

Dag 141: Amanda Christensen


Dagens slips, som är donerad av Tage Andersson, är av märket Amanda Christensen som är ett svenskt märke grundat av en 21-årig lärare med samma namn, år 1885. 127 år gammalt märke alltså, som ända sedan början har sysslat med slipsar och andra kravatter och använde modellen "att inte sälja ett pris, utan en kvalité". Företaget har vuxit sig stort över åren och är sedan 1949 även Kunglig Hovleverantör! När jag sökte runt om information om märket så stötte jag på en intervju med Gustaf Lundström från föreget och började läsa. Han säger där något som jag gillade väldigt mycket: "Det är viktigt att avdramatisera slipsen som accessoar"

Det är något jag själv försöker göra, genom att ha slips till allt möjligt (även om jag också utövar den klassiska skjorta och slips-looken) dels för att visa att man lätt kan ha slips inte bara till fester och begravningar, men även för att dra en parallell med att vi måste avdramatisera undersökningar för Prostatacancer. Visst, de kan vara väldigt jobbiga, men om vi går och oroar oss över det hela tiden så kommer vi inte att kolla oss förrän det är försent. Ju tidigare sjukdomen upptäcks, desto större chans finns det att bota den.

Slipsen är av väldigt god kvalité då den är handgjord i Italien, och gjord helt i italiensk siden. Ett vackert halsdon som kan bli erat samtidigt som ni bidrar till kampen mot Prostatacancer. Ni behöver bara gå in här och buda: http://www.tradera.com/monstrad-amanda-christensen-slips-enslipsomdagen-dad-141-auktion_340275_156572852

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar